sudilah kiranya sign dalam Guestbook saya..

Ahad, 15 Februari 2009

Penyakit Kekurangan Gula Dalam Tubuh: HIPOGLIKIMIA





Hipoglikimia boleh disebabkan oleh: Pelepasan insulin yang berlebihan oleh pankreas Dos insulin atau ubat lainnya yang terlalu tinggi, yang diberikan kepada seseorang yang menghidap diabetes untuk menurunkan kadar gula darahnya. Kelainan pada kelenjar hipofisa atau kelenjar adrenal. Kelainan pada penyimpanan karbohidrat atau pembentukan glukosa di hati. Secara umum, hipogklikimia dapat dikategorikan sebagai yang berkaitan dengan ubat dan yang tidak berhubungan dengan ubat. Sebahagian besar hipoglikimia terjadi pada individu yang menghidap penyakit diabetes.

8 ulasan:

  1. EMMM takut jugak kena menghidap penyakit diabetes.
    kena kurang make gula la sir dehhh

    BalasPadam
  2. iskh! iskh! apalah nasib kita ni bila asik 'digula2'kan oleh mereka yg punya kuasa .

    manakala hormon adrenalin merembes semasa "fight and flight" stage. (betul ke hormon ni yg bantu, lupa udah topic ni)

    BalasPadam
  3. yang n ke blog br p.su?
    yg dl tu xleh bk ke?

    BalasPadam
  4. kita berdoa kehadrat Illahi semoga dijauhkan dari segala penyakit yang memudaratkan.

    BalasPadam
  5. salam..fahmi..tulah penyakit yang dialami oleh ibu mertua saya... terima kasih melawat blog saya MI.

    BalasPadam
  6. salam...Shitsurei shimashita terima kasih melawat blog saya.

    BalasPadam
  7. salam DrSam..tulah penyakit yang dialami oleh ibu mertua saya sehingga dimasukkan dalam wad seminggu di sabah.

    BalasPadam
  8. salam Mira..ya ni lah blog baru paksu..blog lama boleh buka lagi..saja buat blog baru..

    BalasPadam