sudilah kiranya sign dalam Guestbook saya..

Ahad, 15 Februari 2009

Istana Negara Asalnya Rumah Saudagar Cina

Istana Negara: Pintu masuk istana

Istana Negara





pengawal berkuda Istana Negara



Siapa tidak kenal akan Istana Negara Malaysia, tempat bersemayam semua Yang Dipertuan Agong Malaysia yang memerintah setiap 5 tahun sekali. Walau bagaimanapun bangunan yang besar ini sebenarnya milik jutawan cina yang bernama Chan Wing. Mungkin ada yang terkejut, dan mungkin juga ada yang tidak percaya, namun itulah kenyataannya.



Rumah besar ini dibina dalam tahun 1928 untuk kediaman Chan Wing bersama anak-anak yang seramai 26 orang sehingga 1941. Keluarga jutawan ini terpaksa meninggalkan Malaya apabila Jepun mula menyerang dan menawan Tanah Melayu dalam tahun 1941.



Selepas Jepun menyerah kalah dalam tahun 1945, "rumah besar" ini telah diambil alih oleh Kerajaan British dan tidak lama kemudian selepas itu "rumah besar" ini digunakan oleh Sultan Hihamuddin Alam Shah, iaitu Sultan Selangor dan telah menjadikan "rumah besar" ini sebagai istana baginda.



Bagaimanapun Sultan Selangor itu tidak lama bersemayam di istana Hinggap baginda itu dan istana hinggap itu tidak dihuni secara tetap. Pada tahun 1956, istana ini telah dibeli oleh Kerajaan Persekutuan untuk dijadikan Istana Rasmi Yang Dipertuan Agong yang pertama, Tuanku Abd.Rahman, Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan.


sumber: Fakta Sejarah Raja-Raja Melayu


4 ulasan:

  1. oooo lagu tu... sir

    fahmi tak tahu pun... crita2 ni
    tq sir... :)

    BalasPadam
  2. salam....terima kasih Fahmi..melawat dan sudi memberi ulasan dalam blog saya

    BalasPadam
  3. sajer menziarah blog nih.. tq sbb kongsi maklumat ini...

    BalasPadam
  4. salam...tHEoNeANDoNLy

    terima kasih melawat blog saya

    BalasPadam