sudilah kiranya sign dalam Guestbook saya..

Ahad, 1 Mac 2009

Mat Kilau: Kemunculan Paling Menggemparkan Negara

Mat Kilau: Pahlawan Terbilang Pahang



Mat Kilau bin Rasu




Hari Sabtu, 27hb Disember 1969, seluruh negara digemparkan apabila seorang lelaki tua berusia lebih seratus tahun yang menggunakan Mohammad bin Ibrahim, No kad pengenalan: 2044778, beralamat di Batu 5, Jalan Gambang Kuantan telah mengisytiharkan dirinya sebagai Mat Kilau bin Rasu, anak Orang Kaya Imam Indera Gajah Pahang, pahlawan paling terbilang yang terlibat dalam peperangan menentang Inggeris ( pada tahun 1892 hingga 1895).


Peristiwa yang amat mengejutkan ini berlaku selepas sembahyang Jumaat, 26hb Disember 1969, di mimbar Masjid Tua Pulau Tawar, dekat Jerantut kira-kira pukul 2.00 petang. Mat Kilau yang dipimpin oleh beberapa orang lelaki berdiri di atas mimbar dan membuatkan pengakuan " Bahawa sayalah Mat Kilau, anak Datuk Gajah Orang Besar Pulau Tawar".


Pengisytiharan ini disambut bagikan halilintar memecah bumi, sangat mengejutkan!. Barangkali terkejut dengan pendedahan luarbiasa ini ada jemaah yang hadir tergamam, bercampur gembira. Ramai yang menitiskan air mata. Mat Kilau di diserbu, dipeluk dan dicium tangannya dengan penuh kegembiraan dan kesyukuran.


Berita di Masjid Tua Pulau Tawar itu bagaikan kliat memancar sampai ke pengetahuan rakyat Pahang dan keseluruh pelusuk tanah air dalam masa yang singkat sahaja. Sultan Pahang yang bertaktha di Istana Pekan, Sultan Abu Bakar Riayatuddin ( 1932-1975), segera memanggil Menteri Besar Pahang, Tan Sri Haji Yahya Muhammad Seh, supaya menjalankan siasatan.

Dengan sekelip mata, Pulau Tawar sebuah pekan kecil dalam daerah Jerantut muncul di peta dunia. Pemberita dan jurugambar dalam dan luar negara datang untuk mendapatkan berita lanjut berkaitan kemunculan Mat Kilau, pahlawan terbilang Pahang ini. Orang ramai dari pelusuk tanahair datang untuk melihat sendiri batang tubuh lelaki tua yang mengaku Mat Kilau ini.

Jawatankuasa Menyiasat kemunculan Mat Kilau telah ditubuhkan, atas perintah Sultan Pahang pada 08hb Januari 1970 dan dipengerusikan oleh Exco Kemajuan Negeri Pahang, Datuk Haji Abdul Aziz Ahmad. Jawatankuasa itu mengambil masa 7 bulan menjalankan pelbagai kajian, penelitian dan pelbagai penyiasatan meliputi segala aspek termasuk bertemu dengan orang tua yang masih hidup dan dipercayai sezaman dengan Pahlawan Pahang itu.

7 bulan kemudian, iaitu pada 06hb hb Ogos 1970, Jawatankuasa yang diketuai oleh oleh Menteri Besar Pahang ketika itu telah mengisytiharkan bahawa lelaki tua yang muncul di Masjid Pulau Tawar itu adalah benar-benar Mat Kilau, anak Imam Perang Gajah Pahang, Rasu bin Syarhum, Pahlawan Pahang terbilang menentang Inggeris di penghujung ke-19.

Buntut Embum yang terdapat di celah jari kaki kanannya tanda yang dapat dikenali oleh rakan-rakan lamanya sewaktu muda di Pulau Tawar, mengesahkan lagi bahawa itulah Mat Kilau, anak muda Pahang, anak Pembesar Pulau Tawar yang sanggup membuang masa mudanya dan meninggalkan ibu serta kampung halamanya menyahut seruan tanahair menentang campurtangan Inggeris di Pahang.

Bukti-bukti lain yang mengesahkan diri Mat Kilau ialah beliau dapat mengingat nama bapa, ibu adik beradik serta asal kampung halamannya dengan tepat. Diyakinkan lagi akan fizikalnya yang sederhana tinggi dan berkulit putih.

Mat Kilau dikhabarkan kebal. Beliau tidak lut senjata. Sebab itualh sewaktu pasukan Inggeris yang dipimpin oleh E. Wise, menyerang Budu, dekat Jerantut pada tahun 1891, Mat Kilau dapat menyelamatkan diri tanpa mengalami apa-apa kecederaan, biarpun baju yang dipakainya koyak rabak kesan tembakan berpuluh-puluh das mengenai dada Mat Kilau.

Di kalangan kawan-kawan lama yang mengenalinya di Pulau Tawar pada tahun 1880-an, Mat Kilau diakui memang seorang pemuda yang baik rupa parasnya. Selain itu, tahi lalat sebesar ibu jari di pipi kanannya, kesan tembakan peluru dan senjata tajam di perut membuktikan tidak ragu-ragu lagi beliaulah anak sulung Datuk Gajah dengan Teh Mehada binti Tok Kaut, yang dilahirkan di Kampung Kedondong, Pualu Tawar pada tahun 1866 (atau 1867) sewaktu bapanya Imam Rasu menjadi Penghulu di Pulau Tawar.

19 ulasan:

  1. Mat Kilau sememang tokoh terbilang dan menjadi kebanggaan anak bangsa. Pengorbanan serta keperwiraannya mempertahankan pertiwi dan agama memang perlu diceritakan kepada generasi kita akan datang supaya tidak ditelan zaman.

    BalasPadam
  2. oh
    jadi benar la cerita selama ni
    dah disahkan pun
    tapi...
    kalau tak silap
    zaman saya sekolah dulu, masih ada buku teks yang meragui kemunculan semula mat kilau ni
    dan pada masa tu, saya sendiri pun ragu²...
    sebab buku teks pun macam tak yakin...
    so, saya anggap ada la tu sape² yang nak ngaku mat kilau tu...
    sekarang baru tau cerita sebenar...
    erm
    tapi, sir nik tak cakap...
    bila mat kilau meninggal?
    kenapa tak heboh pun, sama seperti heboh waktu kemunculan dia?
    sebab ramai lagi tak tau benda ni...
    ramai anggap cerita ni palsu...

    BalasPadam
  3. salam..DrSam...

    terima kasih kerana sudi memberi ulasan dalam blog saya..saya sekadar mahu berkongsi kisah sejarah yang semakin hari dilupakan..apapun terima kasih banyak..

    BalasPadam
  4. salam..pJ,

    saya terlepas pandang untuk mecatatkan tarikh kematian Mat Kilau.. pahlawan bangsa ini meninggal pada 16hb Ogos 1970 dalam usia 110 tahun..

    BalasPadam
  5. wslm...
    erm
    kesian
    meninggal hanya 10 selepas disahkan beliau adalah mat kilau sebenar...
    begitulah nasib pahlawan bangsa yang terbilang...

    BalasPadam
  6. salam PJ..

    ajal maut tuhan yang tentukan..namun kita yang hidup patut bersyukur kerana dapat melihat pahlawan kita yang banyak berjasa kepada tanah air..

    BalasPadam
  7. sesungguhnya kita sekarang kekurangan pemimpin yg layak jd contoh dan rujukan.

    Al-Fatihah untuk semua pahlawan kita.

    BalasPadam
  8. salam....Shitsurei shimashita

    pahlawan dahulu mempunyai semangat cintakan tanah air lebih menebal..sanggup berkorban apa saja demi negara dan tahan air mereka..

    BalasPadam
  9. ye sir artikel ni best sangat... tq sir

    BalasPadam
  10. Maaf Mat Kilau meninggal ketika berusia 122 tahun, harap anda lebih perihatin apabila menulis, jangan copy paste sahaja..

    BalasPadam
    Balasan
    1. dari cucu mat kilau sendiri, Mat Kilau meninggal pada usia 104 tahun. TV ALHIJRAH, sekarang :D

      Padam
  11. sememangnya Mat Kilau ialah seorang tokoh yang sangat disanjung tinggi

    BalasPadam
  12. Katanya Mat kilau telah bersumpah agar tidak menceritakan kisahnya kepada orang setelah berpisah dengan sahabat2 seperjuangannya seperti datok bahaman dan lain2. selepas beliau membongkarkan kisahnya kepada orang ramai, selepas itu beliau tidak boleh bercakap, dan mati tidak lama selepas itu. Wallahula'lam

    BalasPadam
  13. tertarik mencari kisah pahlawan terbilang ini lepas menonton Majalah 3 yg siarkn siri ini semalam..;)

    terasa aura pahlawannya sangat kuat..keprihatinannya pada bangsa dan negara..susah nak jumpa semangat macam ni lagi..

    Al fatihah untuk semua pejuang..

    BalasPadam
  14. Baguih noq org yanga baguih

    BalasPadam
  15. Sayangnya, ada ura2 nak dfilemkn tapi tak jadi. Eman Manan layak jadi Mat Kilau.

    BalasPadam
  16. Nyata agama allah itu hebat..peluru pun xmampu nk tembusi badan..

    Yahudi bangga tunjuk nukclear skrg ni

    Sbb Mereka xkenal kalimah suci kita


    Peluru mereka pun xmampu cacat kn kulit kita

    Syariat tareqat,hakikat,marifat
    Confem
    Penuh di dada

    BalasPadam